mandag 8. mai 2017

Pelergoner 2017

Ja er en stund siden jeg drev med Pelergoner  Smile  ( Pellis,Pelergonium)    Måtte selge å gi bort mine da vi skulle selge huset. Solgte drivhuset også. Noe som jeg angrer Sad smile  

Men nå har jeg fått kjøpt meg noen igjen Open-mouthed smile 

Mårbacka

Mårbaca

Zonale.

En gammel svensk klassiker, eksistert siden 1800-tallet. Oppkalt etter Selma Lagerlöfs bolig `"Mårbacka". Det finnes mange forskjellige……

Denne skal være den opprinnelige sorten fra gammelt av, den er tegnet av Carl Larsson på noen av hans tegninger.

Storvokst, og får store flotte lys rosa over til hvite blomster.

Pac Viva Carolina   Hengepelergonia

pelargonium PAC viva carolina

PAC Viva Carolina er en en vakker hengepelargonia med doble rose blomster som går i hvitt og lyserosa.

Introdusert i 2003

Dette er en av pac pelergonene. Denne serien kommer fra W. Elsner , Dresden i Tyskland. Og disse er beskyttet.

Dronning Ingrid

Droning Ingrid (1)

Denne er kraftigvoksende og har dobble blomster og fargen er ferskenrosa.

Gml pelargon som har blitt dyrket på den danske enkedronningens slott , Gråsten.
Det sies at denne  kommer fra Dronning Ingrids sommerslott i Sofiero i Sverige.

Carmen Andrea  Tulipan

DSC_0485 

Halvfylte, mørkerøde blomster som likner små tulipaner.

Kompakt voksemåte til å være «tulipan». Lettdyrket, blomsterrik og populær.

Mørkt, vakkert bladverk.