søndag 5. juli 2009

I dag har jeg vært hos Roseexperten

Og der var det virkelig trafikk,nesten utsolgt på alt også.En populær mann det der.
Jeg har jakta rundt etter New Dawn i sommer men det har vært utsolgt over alt.Så jeg måtte velge en annen istedet.
Det var jo en sport av New Dawn der “ Awakening “
Slik skriver Roseexperten om den:
Awakening  (1935) (H5) Remonterer
Sport av 'New Dawn'. Utbredt vekst, lange greiner, ca 3-4m  Medium, tettfylte, rosa blomster med fin duft. Blomstrer hele sommeren. Mørkegrønt bladverk.
Bruksområde: vegg/espalier
Vurdering: tettfylt blomst som ikke drysser så mye som New Dawn. Litt mindre herdig.
an "old sort", called centifolia because of it´s many petals
Se bilde her da min ikke er i blomst ennu:
Awakening
Jeg kunne jo ikke reise hjem uten roser i blomst da så jeg fant også en:
Tea Time  (1994) 
Opprett, buskete vekst, ca 0,8m høy (H4)  Store, fylte kobberorange blomster. God til snitt.  
En ny kobberorange stilkrose i Norge. Liten erfaring.

Tea time 1
Tea time2
Tea time3
En flott:
Tom Tom (1957)
Opprett vekst, ca 0,8m høy (H5)  . Frisk og herdig.
Store, fylte rosa blomster med litt duft.  
En av de mest brukte klaserosene i Norge. Fin i parkanlegg. Varer i mange år. 
 Tom tom
Tom tom1
Og denne var bare så skjønn den måtte jeg ha 2 av:
Chippendale,  (2005)  (H4-H5)  Remonterer
En storblomstrende rose, ca 80-100cm høy.  Blomstene er fylte og store, ca 8-10cm i diameter. En spesiell mørkorange farge og meget sterk søtlig, urteaktig duft. Fin til snitt. Sterk mot sykdom. 
Bruksområde: Rabatter. Egner seg  i store urner.
Vurdering:  Noe varierende tilbakemeldinger. Ikke udelt positive. Liten erfaring i Norge.
Her er bilder av alle di forskjellige fargesjateringene som kommer underveis.Alle disse er på rosene.Nydelig ikke sant.

Chippendale Chippendale1
Chippendale2 Chippendale3
Chippendale4 Chippendale5
Chippendale6 Chippendale7
Nå er det tid for å slappe av,det går på hage inn og ut og Tour di France og i dag ble det jaggu roser også.
Skal bli gøy å se hvordan disse arter seg.
Ha en flott kommende uke alle sammen.

6 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Grattis med nye roser! Og så mange vakre du hadde funnet deg da......Awakening var jo bare nydelig. Jeg har to New Dawn her, kjøpt i år, og jeg er spent på hvordan de blir etterhvert.

Else Marie sa...

Takk
Ja det er nok spennende.Jeg skal ha min i rosebua som inngang til hagen.
Men det tar jo en tid.Skal ha Clematis også.

Elsa sa...

Flotte roser du har funnet deg og nydelige rosebilder.
Godt det ikke er bare meg som ser på Tour de France.

Ha en fortsatt fin uke:)

Unknown sa...

Roser JA!! Tour de France... næh...

Tora sa...

KJEMPEFine bilder!!
-Jeg lurer på en ting, jeg vet hvordan du får til å lage sånne knapper sånn at du kan trykke på om meg og sånt.. Men jeg vet ikke hvordan man lager f.eks siden "Om meg". Kan du hjelpe meg? : )

Dyveke sa...

Her var det fine rosebilder :). Likte Chippendale svært godt. Har planlagt en tur til Roseexperten med en gang rosesalget starter til våren. Har en mistanke om at jeg risikerer å komme hjem me den del flere roser enn jeg strengt tatt har plass til.